L’éducation en nutrition en milieu scolaire

Publication: Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
12 Février 2007

Résumé

Objectif: Les interventions à l’école axées sur l'acquisition de connaissances représentent des actions à envisager pour améliorer l'alimentation des jeunes Canadiens. À partir d'une nouvelle trousse éducative visant les élèves de 1re et de 2e année du primaire, ce rapport présente quelques attitudes et comportements d'enseignants ayant reçu et utilisé ce matériel éducatif.
Méthodes: Au total, 504 écoles primaires du Québec ont été sollicitées à l'aide d'un questionnaire auto-administré. Un total de 214 enseignants (42,5 %) ont répondu, parmi lesquels 149 ont reçu la trousse et, de ce nombre, 63 l'ont utilisée.
Résultats: La majorité des répondants est d'avis que l’école devrait allouer plus de temps à l’éducation en nutrition. Les thèmes les plus appréciés des utilisateurs de la trousse et de nouvelles thématiques ont été précisés. Les obstacles à l'utilisation en classe du matériel sont principalement liés au manque de temps.
Conclusions: Les résultats témoignent de l'intérêt certain des enseignants à l’égard de la transmission de connaissances en nutrition à l’école et de la nécessité de prendre en compte les contraintes et les besoins des milieux pour que ces efforts d’éducation portent fruit.

Abstract

Purpose: School interventions aimed at developing nutrition knowledge are among the avenues to be considered to improve young Canadians’ food habits. From a new toolkit targeting elementary school children in first and second grade, the report presents attitudes and behaviours of teachers having received and used the material.
Methods: A total of 504 primary schools located in Quebec were solicited to participate in the study. A total of 214 teachers (42.5%) answered a self-administered questionnaire; 149 received the material and 63 used it.
Results: Most of the respondents believed that schools should allocate more time for nutrition education. Those who have used the material identified the most popular themes as well as new themes to be developed. Limitations to the use of the material in class were related to lack of time.
Conclusions: Results support a clear interest from teachers toward transmitting nutrition information at school and the necessity to consider schools’ specific constraints and needs to benefit from these education efforts.

Get full access to this article

View all available purchase options and get full access to this article.

Information & Authors

Information

Published In

cover image Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Canadian Journal of Dietetic Practice and Research
Volume 67Number 4December 2006
Pages: 202 - 205

History

Version of record online: 12 Février 2007

Authors

Affiliations

Isabelle Thibault, DtP, MSc
Centre hospitalier régional de Lanaudière, Québec, PQ
Marie Marquis, PhD, DtP
Université de Montréal, Faculté de médecine, Département de nutrition, Montréal, PQ

Metrics & Citations

Metrics

Other Metrics

Citations

Cite As

Export Citations

If you have the appropriate software installed, you can download article citation data to the citation manager of your choice. Simply select your manager software from the list below and click Download.

There are no citations for this item

View Options

Get Access

Login options

Check if you access through your login credentials or your institution to get full access on this article.

Subscribe

Click on the button below to subscribe to Canadian Journal of Dietetic Practice and Research

Purchase options

Purchase this article to get full access to it.

Restore your content access

Enter your email address to restore your content access:

Note: This functionality works only for purchases done as a guest. If you already have an account, log in to access the content to which you are entitled.

View options

PDF

View PDF

Media

Media

Other

Tables

Share Options

Share

Share the article link

Share on social media